HongKong

Nu har jag precis kommit hem från resan som jag fick av Inger i 30:års present.

Jag reste i Onsdagskväll till HongKong (HK) och möttes där av Anette som vi lärt känna här i Taipei, hon jobbar numera på en av de stora tidningarna i HK. Snäll som hon är så lät hon mig bo hos henne några nätter medans jag utforskade HK och väntade på att Inger skulle komma (på fredagen).

Anette bor väldigt trevligt på högsta (27:e) våningen och med takterass och utsikt över hamnen, jag tog några hyggliga bilder från terassen över stan då mörkret lagt sig och neonljusen kommer till sin rätt.

På torsdagen jobbade Anette så jag fick utforska HK city på egen hand. Det blev en heeel del gående kan jag säga, jag hade ingen aning om att HK har så otroligt mycket backar och framförallt så branta backar. Det känns lite som att man går omkring i en polisfilm från SanFransisco med alla backar och krön.
Jag gjorde en del turistgrejer som att åka "Tram" (en gammal spårvagnsliknande vagn som drogs upp med hjälp av en vajer) upp till "The Peak" (den kallas bara så), det var en lite kittlade känsla när det lutade som mest, 27grader.

Väl uppe hade man en utomordentlig utsikt över stan och alla båtar i hamnen, det lastas och lastas om 12 000 conteinrar i minuten i HK hamn. Ett statusjobb som jag inte hört talas om tidigare är att vara MidShips Captain, det är att vara kapten på den båt som åker mellan största båtarna, så stora att de inte kommer ända in, och kajen för att hämta och lämna conteinrar.

När jag väl hade intagit lite lunch upp på toppen så tog jag "Trammen" ner och gick vilse en stund till i HK. De har så många tokigt höga hus där så man blir mer än lite yr och förvirrad när man försöker förstå hur de gör. Dessutom så är de så smala, mark är något av en bristvara när man bygger en stad på en klippavsats så all mark är skitdyr, det driver ju fram smala men höga hus.naturligt.

På Fredagen hade Anette tagit ledigt för att visa mig några av sina små smultronställen. Så jag fick se att HK inte bara är höghus och banker, det finns faktiskt helt ok sandstränder i HK, det hade iaf inte jag en aning om tidigare. Vi tog bussen till ett område som heter Stanley och gick omkring där en stund, kollade en marknad och lite schyssta hus där en stund, mkt trevligt.

På Fredagskvällen kom Inger till HK och eftersom vi skulle åka till Macau ganska tidigt på lördagen så gick vi och la oss lite tidigare denna kvällen.


Macau:
korta fakta:
Tidigare Portugisisk koloni som lämnades över till Kina för några år sedan.
Känns väldigt Europeisk som stad, arkitekturen och atmosfären är sydeuropeisk.
Har ett 50årigt Formel 3 lopp som körs på stadens gator *Woohooo! bilar som bara är byggda för att gå fooort*

Vi tog färjan till Macau, det tar ca en timme och man måsta ha med sig passet, detta för att HK har en särställning inom Kina. Väl där åkte vi ut till en restaurang som måste rekommenderas "Fernandos" massor av god mat för nästan inget alls. Till skillnad mot HK så är Macau inte dyrt.
Efter en god måltid då vi även träffade några fler Svenska och Grekiska vänner så åkte vi in till en lite äldre del av staden, det hade nu blivit kväll och mörkret började lägga sig.
Då Plötsligt så ser jag någon som jag känner igen, men är det inte, jo visst är det, men varför går han ensam, men visst är det Eddie Jordan!!! jag har sett Eddie Jordan LIVE!! (ok han är stallägare till ett F1 stall) han var mindre än 2meter från mig, det krävdes bara så lite för att jag skulle glömma de andra och jag började gå efter honom i som en liten pojke.
Han var här för att visa upp sin F1 bil, Ralph Firman skulle uppvisningsköra den några varv under helgen.
lyckan är närmast total!

Den kvällen sov jag lika gott som ett barn natten innan julafton.


Söndag: Race Day!
Idag är det inget annat än bilar, bilar och åter bilar som gäller.
Vi åt frukost och tog en taxi ut till läktaren där vi skulle sitta, Grand Stand A, mitt framför Depån och prispallen och en stor bildskärm rakt fram så vi kunde följa bilarna på hela banan.

Jag hade bestämt att jag inte skulle röra mig ur den gröna plastsitsen om det kunde undvikas och jag är bra på att undvika saker ibland :-)
Så sen började de, vi kom lagom till att se första passet med F3 bilar köra en kort warmup innan de körde de första 10varven av dagens GP lopp. Det var de som var huvudattraktionen under helgen. RAcet körs i 2 deltävlingar där resultatet i race 1 bestämmer startordningen i race2.
Precis som jag trott tidigare blev det ett skoj, nära och trångt lopp. Gatorna i Macau är ganska smala och det betyder att det finns stor risk för att köra mot stålbarriärerna och slå sönder någon del av bilen och det hände ganska ofta. Det var speciellt en kurva där det hände mycket som tex i första F3 loppet på första varvet till och med. Det började med att en av förarna nästan men bara nästan körde in i en däcksbarriär som de ställt upp för att minska smällen vid avåkningar, han missade men killen till vänster blev så skärrad att han vred till på ratten så att han fick sladd och sen var det kört. Bilar körde in i bilar och en fick tom en liten flygtur som han avslutade genom att volta och landa uppochned. ingen större fara dock det blev bara lite plåtskador och ingen kom till skada men man hade lärt sig att den kurvan var kurvan som gällde när det skulle bli krockar under dagen.

Dessa bilar kom upp i ca 250km/h på star och målrakan, det var ganska fort tyckte man, sen körde några standardvagnsklasser bla Porche Carrera Cup Asia där den gamla F1 föraren Alex Yoong gästkörde och vann.

Men sen strax innan 1500 på eftermiddagen var det dags. F1 bilen skulle ut, innan den hade en BMW M3 uppvisningskört och den gick bra mycket fortare än F3 bilarna och bra mycket höger ljudnivå oxå... men skit i den den vackert gula och svarta F1 bilen hade startats och körde ut ur depån (jag har den på film).
Satan i gatan vad det låter när de gasar med en F1:a.
Sen körde han först lite sakta (mmm just det sakta med en F1 det går inte...) men de 2 sista av hans totalt 6varv gick så fort att man knappt hängde med att vrida på huvudet när han tjöt förbi läktaren. Anette försökte fotografera den och hade ställt in sin kamera på en slutningstid på 4/1000 delar av en sek men kameran hängde inte med, den åkte för fort *fantastiskt*. Jag kan bara säga att när den rullade ut på banan och när den körde runt och man såg den live så fanns det inget annat i mitt liv, det var fulländat i just det ögonblicket, wow!

Att det efter det blev ett andra race i F3 med den yngsta vinnaren någonsin var lixom trevligt men för sjutton jag hade sett en F1 bil live!

A lot of HongKong facts here....

About this Entry

This page contains a single entry by Christian published on November 17, 2003 12:34 PM.

Eddie Jordan was the previous entry in this blog.

Premiär is the next entry in this blog.

Find recent content on the main index or look in the archives to find all content.